Muzeum Wsi Opolskiej w Opolu

Budynek

Nazwa budynku: Muzeum Wsi Opolskiej w Opolu
Miejscowość: Opole
Adres: ul., Wrocławska 174

Dostępność architektoniczna

Miejsca parkingowe

Czy na terenie obiektu lub w jego okolicy znajdują się miejsca parkingowe? Tak
Czy korzystanie z parkingu jest odpłatne? Nie
Czy zapewniono miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością? (na terenie obiektu lub w strefie publicznej): Tak

Wejście

Położenie wejścia dostępnego dla osób poruszających się na wózku: Wejście główne
Czy wejście jest wolne od barier poziomych i pionowych? Budynek muzeum, kształtem nawiązujący do śląskiej stodoły, usytuowany jest u styku ul. Wrocławskiej i ul. Etnografów. Otoczenie jest dostępne dla osób z dysfunkcją ruchu. Nieznaczne utrudnienie może stanowić nawierzchnia przed wejściem do budynku wykonana z kostki granitowej łupanej. Od frontu prowadzi do budynku główne wejście z automatycznymi szklanymi drzwiami przesuwnymi, otwieranymi z lewej do prawej strony. Brak schodów. Po wcześniejszym kontakcie telefonicznym lub mailowym możliwa jest pomoc pracownika muzeum w dotarciu do budynku recepcyjno-administracyjnego. Wejście główne prowadzi do holu na poziomie 0. Po prawej stronie znajduje się: kasa biletowa i sklep z pamiątkami, sala konferencyjna i toaleta. Toaleta jest przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i rodziców z małym dzieckiem. Po lewej stronie, za szklaną ścianą, mieści się część biurowa. W holu budynku, od wejścia głównego prowadzi ścieżka naprowadzająca. Ścieżka ukierunkowana jest na kasę biletową – kierunek zwiedzania, dźwiękową mapę tyflograficzną ekspozycji muzealnej, salę konferencyjną oraz toaletę. Przy toalecie znajduje się piktogram.
W jaki sposób można dostać się do wejścia? Z poziomu chodnika
W jaki sposób osoba poruszająca się na wózku / osoba starsza może dostać się do budynku? Samodzielnie, Przy pomocy pracownika obiektu, Przy pomocy własnego asystenta
Z jakich rozwiązań mogą skorzystać osoby ze szczególnymi potrzebami chcące wejść do budynku, na przykład poręcze przy schodach, dostępne przyciski w windzie, drzwi otwierane bez użycia znacznej siły? Automatyczne szklane drzwi przesuwne, otwierane z lewej do prawej strony.
Czy drzwi są czytelnie oznaczone, na przykład w sytuacji, gdy zostały wykonane w przynajmniej 75 procent powierzchni z przezroczystego materiału? Szklane drzwi przesuwne oznaczone są naklejkami: logiem Muzeum oraz informacjami o godzinach otwarcia instytucji.
Czy drzwi mają pasy ostrzegawcze w kontrastowych kolorach, naklejone na co najmniej dwóch poziomach? Nie
Czy drzwi do pomieszczeń mają czytelne oznaczenia, z zachowaniem odpowiedniego kontrastu kolorystycznego? Nie

Przestrzeń

Kasa

Czy kasa położona jest w miejscu dostępnym dla osób poruszających się na wózku? Tak
Czy przynajmniej jedno stanowisko w kasie jest dostępne dla osób poruszających się na wózkach? Tak

Toalety i pokoje rodzica z dzieckiem

Czy zapewniono toaletę w pobliżu miejsca wydarzenia dla osób starszych? Tak
Podaj odległość toalety od miejsca wydarzenia. Toaleta znajduje się w budynku recepcyjno-administracyjnym (wejście do Muzeum).
Czy zapewniono toaletę dla osób z niepełnosprawnością? Tak
Podaj odległość toalety od miejsca wydarzenia. Toaleta znajduje się w budynku recepcyjno-administracyjnym (wejście do Muzeum).
Czy zapewniono komfortkę? Nie
Czy zapewniono pokój rodzica z dzieckiem? Nie
Czy zapewniono przewijak? Tak

Pokój wyciszenia

Czy zapewniono pokój wyciszenia? Nie

Miejsca odpoczynku

Czy zapewniono miejsca siedzące? Tak, w ekspozycji muzealnej na wolnym powietrzu znajdują się drewniane ławki do siedzenia.
Opisz jakie masz krzesła, ławki, czy są z podłokietnikami? Drewniane ławki do siedzenia, bez oparcia i bez podłokietników.

Dostęp do pomieszczeń

Czy w obiekcie jest zapewniony dostęp dla osób poruszających się na wózku do wszystkich pomieszczeń (z wyłączeniem technicznych)? Nie
Napisz, do których pomieszczeń zapewniono wejście osobom poruszającym się na wózkach, a do których takiego wejścia nie udało się zapewnić. Zapewniono wejście do budynku recepcyjno-administracyjnego, spichlerza ze Sławięcic (wystawa czasowa "Sąsiedzi. Od narodzin aż po śmierć) oraz dostęp do ścieżek spacerowych w ekspozycji muzealnej na wolnym powietrzu. Rekomendujemy zwiedzanie ekspozycji muzealnej z asystentem. Z uwagi na zabytkowy charakter ekspozycji, drewniane chałypy nie są przystosowane do osób poruszających się na wózkach (wąskie przejścia, progi wystające ponad podłogę).

Sale

Czy w pomieszczeniu, w którym odbywa się wydarzenie, zapewniono wolne od barier przestrzenie komunikacyjne poziome i pionowe? Tak
Opisz dokładnie bariery, które utrudniają poruszanie się w pomieszczeniu, w którym odbywa się wydarzenie, na przykład zbyt wąskie korytarze, przejścia). EKSPOZYCJA MUZEALNA Ze względu na dużą liczbę trudnych do wykrycia za pomocą laski miejsc, czy też wysokich progów trudnych do pokonania dla osób z dysfunkcją ruchową, rekomendujemy zwiedzanie z osobą towarzyszącą lub z przewodnikiem. Przejście do każdej zagrody (w terenach parkowych) nie wymaga pokonywania stopni. Z uwagi na charakter Muzeum Wsi Opolskiej w Opolu (muzeum na wolnym powietrzu), szlaki zwiedzania pokryte są warstwą żwiru z piaskiem. Obiekty zlokalizowane w ekspozycji mogą mieć wąskie przejścia, wysokie progi podłogowe i nisko zawieszone belki sufitowe. SPICHLERZ ZE SŁAWIĘCIC Wystawy czasowe aranżowane są w przestrzeni ekspozycyjnej mieszczącej się w zabytkowym spichlerzu. Jest to obiekt dwukondygnacyjny. Posiada pochylnię umożliwiającą wjazd na pierwszą kondygnację. We wnętrzu można napotkać progi wystające ponad podłogę lub nisko zawieszone belki sufitowe.
Wskaż rozwiązania dostępności istniejące w danej przestrzeni, na przykład poręcze, oznaczone krawędzie schodów, antypoślizgowa podłoga. Przewodnicy (opiekunowie ekspozycji) znajdujący się w zabytkowych zagrodach udzielają informacji na temat zbiorów, materialnego i niematerialnego dziedzictwa regionu. Osoby te zostały przeszkolone w zakresie obsługi turysty z niepełnosprawnościami. Osoby z dysfunkcją wzroku mają możliwość zapoznania się z tyflografikami przedstawiającymi fasady niektórych obiektów architektury drewnianej tj.: wiatrak z Dobrzenia Wielkiego, młyn wodny z Siołkowic Starych, kościół z Gręboszowa, chałupa z Radłowa, chałupa z Kup, chałupa z Budkowic, chałupa z Dąbrówki Dolnej oraz chałupa z Karmonek Nowych. Tyflodruki dostępne są u opiekunów ekspozycji. Ponadto, w asyście pracowników muzeum, istnieje możliwość dotykowego poznania muzealiów.
Czy, jeśli wydarzenie odbywa się na wyższej kondygnacji, zapewniono windę/inne urządzenie? Nie dotyczy

Akustyka

Czy w pomieszczeniu, w którym odbywa się wydarzenie, są pogłos lub echo? Nie

Oświetlenie

Czy przestrzeń w budynku, na przykład schody, jest odpowiednio oświetlona, to jest zgodnie z normą PN-EN 12464-1:2012? Tak
Czy światło we wnętrzu budynku może oślepiać uczestników wydarzeń lub powodować olśnienia? Nie
Czy wewnątrz budynku zastosowano jedno z rozwiązań: światło rozproszone, odpowiednie osłony źródeł światła, światło skierowane tak, by nie świecić prosto w oczy uczestników? Tak
Czy źródła światła na wystawie powodują odblask lub refleksy? Nie

Kontrast

Czy wewnątrz budynku zapewniono kontrast kolorystyczny ścian, podłogi i drzwi? Nie

Warunki sensoryczne

Czy przestrzeń, w której odbywa się wydarzenie jest przyjazne sensorycznie? Tak
Opisz ewentualne utrudnienia, na przykład hałas, dużo ludzi, intensywne zapachy, mocne lub oślepiające światła, niespodziewane dźwięki. W terenach parkowych muzeum jest cicho, słychać śpiew ptaków i szum drzew. Od czasu do czasu można usłyszeć odgłosy kucia metalu dochodzące z zabytkowej kuźni. Tuż przy muzeum zlokalizowana jest stadnina, dlatego zza płotu dochodzą dźwięki rżących koni. W deszczowe dni rekomendowane jest ubranie pełnego obuwia z uwagi na ziemisty charakter ekspozycji.

Informacja o rozkładzie pomieszczeń

Jaki rodzaj informacji dotykowej dotyczącej przestrzeni zapewniono w budynku? Plany tyflograficzne
Napisz, gdzie znajdują się punkty z informacją dotykową i jak do nich dojść. W holu budynku recepcyjno-administracyjnego, od wejścia głównego prowadzi ścieżka naprowadzająca ukierunkowana na kasę biletową i dźwiękową mapę tyflograficzną ekspozycji muzealnej.
Jaki rodzaj informacji dźwiękowej dotyczącej przestrzeni zapewniono w budynku? Czujniki nadające komunikaty za pomocą aplikacji na telefon, np. beacon, Informacje przekazywane przez pracownika w pobliżu wejścia (np. na recepcji, w punkcie informacyjnym)
Napisz, gdzie znajdują się punkty z informacją dźwiękową i jak do nich dojść. Przed rozpoczęciem wizyty w opolskim parku etnograficznym, zachęcamy do pobrania i zainstalowania w telefonie komórkowym tzw. nawigacji po obiektach, czyli aplikacji Your Way (IOS oraz Android). Wchodząc na teren muzeum należy pamiętać o uruchomieniu aplikacji oraz bluetooth, dzięki którym Zwiedzający zostanie poinformowany o tym, że znajduje się w pobliżu obiektu architektury drewnianej. Będąc w zasięgu tablicy aplikacja umożliwia zdalne uruchomienie komunikatu głosowego, dzięki czemu osoba niewidoma może zlokalizować położenie tablicy za pomocą słuchu i podejść do niej samodzielnie. Ponadto w aplikacji zamieszczono ciekawostki na temat historii i wyposażenia danego obiektu.
Jaki rodzaj informacji wizualnej dotyczącej przestrzeni zapewnono w budynku? Informacje kierunkowe (np. strzałki z napisami lub piktogramami wskazującymi położenie najważniejszych miejsc), Plany budynku
Napisz, gdzie znajdują się punkty z informacją wizualną i jak do nich dojść. W holu budynku recepcyjno-administracyjnego znajduje się dźwiękowa mapa tyflograficzna. Przy wejściu na ścieżkę zwiedzania (na wolnym powietrzu) umiejscowiono dużą mapę ekspozycji muzealnej. W terenach parkowych drogę zwiedzania wyznaczają drwniane strzałki w dwóch kolorach: czerownym (trasa dłuższa) i niebieskim (trasa krótsza). Informacje o długości ścieżek zwiedzania zamieszczone są na mapie.

Wstęp osób z psami asystującymi

Czy osoby poruszające się z psem asystującym mogą wejść na wydarzenie? Tak
Czy obsługa obecna na wydarzeniu wie, gdzie i na jakich zasadach mogą poruszać się osoby z psem asystującym? Tak

Ewakuacja

Czy w budynku obowiązuje szczegółowa procedura ewakuacji, wskazująca w jaki sposób prowadzona jest ewakuacja lub ratowanie osób ze szczególnymi potrzebami przebywających na terenie budynku? Nie
Czy obsługa wydarzenia, osoba odpowiedzialna za ewakuację, zna zasady ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami? Nie
Czy zostanie opracowana procedura ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami uczestniczących w wydarzeniu? Nie
Czy w budynku znajduje się dźwiękowy system powiadamiania alarmowego? Nie
Czy w budynku znajduje się świetlny system powiadamiania alarmowego? Nie

Dostępność Informacyjno-komunikacyjna

Środki wspierające komunikowanie się

Czy Twoja instytucja zapewnia środki wspierające komunikowanie się? Tak - poczta elektroniczna, SMS lub MMS, formularz na stronie internetowej
Czy w kasie można porozumieć się w języku migowym? Brak tłumacza
Czy w punkcie informacyjnym można porozumieć się w języku migowym? Nie dotyczy
Czy miejsca z tłumaczem języka migowego są oznaczone piktogramem? Nie

System wspierający słyszenie

Czy kasa jest wyposażona w pętlę indukcyjną? Nie
Czy punkt informacyjny jest wyposażony w pętlę indukcyjną? Nie
Czy miejsca z pętlą indukcyjną są oznaczone piktogramem? Nie

Informacja o zakresie działalności

Czy na stronie internetowej znajduje się tekst odczytywalny maszynowo z informacją o zakresie działalności Twojej instytucji? Tak
Czy na stronie internetowej znajduje się plik w polskim języku migowym (PJM), opisujący zakres działalności Twojej instytucji? Nie
Czy na stronie internetowej znajduje się informacja w tekście łatwym do czytania (ETR), opisująca zakres działalności Twojej instytucji? Nie

Komunikacja na wniosek

Czy w Twojej instytucji istnieją procedury zapewnienia komunikacji zgodnej z wnioskiem osoby ze szczególnymi potrzebami, na przykład w alfabecie Braille’a lub z osobą głuchoniewidomą? Tak

Przeszkolony zespół

Czy osoby pracujące na wydarzeniu znają zasady obsługi i komunikacji z osobą z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, intelektualną i ruchową? Tak
Napisz jakie osoby ze szczególnymi potrzebami zostaną poprawnie obsłużone w Twojej instytucji. Rodzice z małymi dziećmi, osoby z niepełnosprawnością wzroku, intelektualną i ruchową.

Dostępność cyfrowa

Deklaracja dostępności

Czy multimedia są publikowane na stronie www i w mediach społecznościowych Twojej instytucji z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących? Nie
Czy grafiki są publikowane na stronie www i w mediach społecznościowych Twojej instytucji z tekstem alternatywnym? Tak